En viktig grund för varje barns utveckling till självständiga individer med tro på sin egen förmåga är trivsel, trygghet och tillit. Den känslan ska finnas hos hela familjen. För att stimulera lusten att lära krävs kreativa, nyfikna och inkluderande pedagoger med förmåga att entusiasmera.
Vi som pedagoger behöver ta barns frågor på allvar, besvara dem så ärligt vi kan och ge dem utrymme för reflektion kring sina egna funderingar. En uppgift vi pedagoger har är att ge barnen verktyg för att utveckla sin förmåga att uttrycka sig på flera olika sätt. Barn behöver också bli medvetna om sin kroppsliga och personliga integritet. Det är viktigt med en ömsesidig och respektfull dialog. Vi vuxna ska vara goda förebilder som står upp för våra egna gränser och känslor.
För att uppnå en väl avvägd dagsrytm behöver det finnas en god balans mellan fysisk aktivitet och vila. Stor hänsyn tas till den aktuella barngruppen vid vår planering av verksamhet, omsorg och undervisning. Utformningen baseras på återkommande observationer av barnen och regelbunden utvärdering av verksamheten.
Den lärande leken ges gott om utrymme och har en central roll i barnens identitetsutveckling. I leken formas barnens empatiska och sociala förmågor. Det är i leken barnen närmar sig vuxenvärlden.
Våra många utflykter och upplevelsedagar syftar både till att ge barnen inblick i sin omvärld, möjlighet att socialisera sig och upplevelser att sedan bearbeta genom lek, skapande, kommunikation och handling. Miljöns utformning har en viktig roll i vårt pedagogiska arbete. Vi ser miljön som ”Den tredje pedagogen”. På Eljen är den föränderlig och anpassas utifrån våra olika upplevelser, aktuella teman samt barnens behov och intressen.